Search
  • Suzanne Bruggeman

Vrouwelijke hormoonbalans en sporten

Een tijdje geleden hebben jullie in mijn blog over menstruatie en sporten kunnen lezen dat er tijdens de tweede helft van onze cyclus wel een kleine energietoename is. Maar hoe zit dit nu met die hormonen dan?

Hormonen zijn lichaamseigen stoffen die onder invloed van de Hypofyse (onderdeel van de hersenen) worden aangemaakt. Voor ons vrouwen zijn er drie van belang:


Oestrogeen

De belangrijkste natuurlijke oestrogenen zijn oestradiol (vooral bij vruchtbare vrouwen), oestriol (vooral bij zwangere vrouwen) en oestron (vooral voor de dames na de menopauze). Oestrogenen spelen voornamelijk een rol bij de ontwikkeling van de geslachtskenmerken en bij de vruchtbaarheid. Oestrogenen zijn stimulerende hormonen. Ze staan erom bekend te zorgen voor een positief gevoel. Als tijdens de cyclus het oestradiol stijgt, voel je je beter en kun je beter omgaan met stress. Je bent optimistisch en vol energie. Onder invloed van oestradiol vindt de opbouw van het baarmoederslijmvlies plaats. Halverwege de cyclus is er een duidelijke piek in de oestrogeenspiegel, waardoor de eisprong plaatsvindt. Daarna daalt het niveau weer.


Progestageen

Het belangrijkste progestageen is progesteron. Progesteron is een kalmerend hormoon. Progesteron remt het seksuele verlangen en geeft een goed gevoel van verzadiging, rust, ontspanning, passiviteit en slaperigheid. De belangrijkste rol van progesteron is het in stand houden van het baarmoederslijmvlies tijdens de zwangerschap. Het wordt na de eisprong in de eierstokken aangemaakt en bevordert het innestelen van een eventueel bevruchte eicel en de verandering van het baarmoederslijmvlies. Wanneer er geen bevruchting van de eicel plaatsvindt, neemt de progesteron aanmaak af. Als gevolg hiervan wordt het baarmoederslijmvlies afgebroken en start de menstruatie.

Vrouwen zijn in het tweede gedeelte van hun menstruatiecyclus (als er geen bevruchting heeft plaatsgevonden) vaak geïrriteerd en prikkelbaar doordat ze te weinig progesteron aanmaken. Dit is dus ook de periode waarbij de kleine energietoename is.


Testosteron

Testosteron is een androgeen. Dat betekent dat het de ontwikkeling van mannelijke kenmerken stimuleert. Het meeste testosteron dat wordt geproduceerd in de eierstok, wordt omgezet in het vrouwelijke geslachtshormoonbestanddeel, oestradiol. Bij vrouwen stimuleert testosteron de groei van skeletspieren en schaamhaar en stimuleert het de talgproductie. Testosteron zorgt er ook voor dat je meer zin krijgt in seks. Het is dan ook niet verrassend dat dit hormoon stijgt vlak voor de eisprong.

Kleine side note voor de dames die bang zijn om te gespierd te worden; daarvoor maken wij dames dus veel te weinig testosteron aan. Het vergt ongelofelijk veel training en vooral voedingsmethoden om dit op natuurlijke basis te bereiken. So ladies.. no worries!

Veel vrouwen zullen het er mee eens zijn dat vrouwelijke geslachtshormonen een grote invloed op de stemming kunnen hebben. Bij een gemiddelde cyclus van vier weken zijn iedere week de hormoonniveaus anders. De maandelijkse cyclus, in combinatie met factoren als voeding, stress, gezondheid, beweging en ervaringen in onze omgeving (zowel zakelijk als privé) beïnvloedt hoe een vrouw zich van week tot week voelt.








Op mijn eerdere blog over de menstruatiecyclus en sporten kreeg ik de vraag of deze hormonen (of hormonale pieken) invloed hebben op het trainen. Uit bovenstaande concluderend denk ik dat het nog steeds niet zo zeer de hormonen zelf zijn, als wel het effect op de stemming van de hormonen. Die overigens heel sterk kunnen zijn! Vooral progesteron heeft hier een groot aandeel in. Maar zoals eerder gezegd is het voornamelijk ons gevoel wat maakt dat het invloed op onze training heeft en de side effects die we ervan ervaren.


Andersom kunnen hormonen wel invloed hebben op de aanmaak van spierweefsel. Vooral de eerste 2 weken van de cyclus zijn we sterker en kunnen we meer spieren aanmaken. Dit onder invloed van oestrogeen (groeihormoon). Doe er je voordeel mee ;)

432 views0 comments

Recent Posts

See All