Search
  • Suzanne Bruggeman

Hoog Sensitiviteit en voeding

Updated: Sep 6, 2019

De laatste jaren hoor je het steeds vaker. Mensen die ‘last hebben’ van Hoog Sensitiviteit.


Medisch gezien is Hoog Sensitiviteit een onderdeel van het zenuwstelsel in combinatie met de hersenen. Dit houd in dat deze personen meer dan gemiddeld gevoelig zijn voor indrukken en prikkels uit hun omgeving. Wat voor de massa als normaal wordt ervaren kan voor een HSP (High Sensitive Person) al snel te veel zijn en dus overprikkeling veroorzaken.


Ongeveer 20% van de bevolking is Hoog Sensitief waarvan evenveel mannen als vrouwen. Onder deze groep bevinden zich ook veel sporter. Juist sporters! Omdat sporten endorfines vrij maken waardoor we ons lekkerder voelen. We voelen ons sterker en voor een moment prikkelvrij.


Wist je ook dat HSP samen gaat met neutrotransmitters? Dit betreft de verbinding tussen het zenuwstelsel en de hersenen. Neurotransmitters zijn verantwoordelijk voor de overdracht van de signalen van zenuwimpulsen.

Neurotransmitters hebben een belangrijke functie in de hersenen; Zo reguleren ze factoren als slaap, stemming, eetlust, stress en reactie op pijn.


Voor Hoog Sensitieve Personen zijn de volgende van belang:


Dopamine

Deze zorgt ervoor dat ons energiepijl optimaal blijven. Geeft focus en daadkracht, je geloofd weer in jezelf.


Wat merk je als je hier een tekort aan hebt:

Energie tekort, stemmingswisselingen, demotivatie, evenwicht verlies.


Wat kun je doen om deze neurotransmitters te stimuleren:

Mediteren

Koude douche


In welke voedingsmiddelen zitten de bouwstoffen voor deze neurotransmitters:

bananen, aardbeien, appels, vis, volkoren brood en – pasta, bieten, koffie, groene groente, groene thee, watermeloen, zoete aardappelen, yoghurt, havermout, wortelen, chocolade en amandelen. De reden dat juist deze voedingsmiddelen de chemische processen in ons lichaam helpen, is omdat ze bestaan uit complexe koolhydraten, antioxidanten, tyrosine en omega 3 bevatten.


Serotonine

Zorgt voor meer flexibiliteit. Je bent opgewekter en vrolijk. Je kunt meer van het leven genieten.

Serotonine is een belangrijke neurotransmitter die dus onder andere stemming reguleert.


Wat merk je als je hier een tekort aan hebt:

Een verstoorde serotonine balans kan invloed hebben op (mentale) problemen zoals somberheid, depressie en slaapproblemen.


Wat kun je doen om deze neurotransmitters te stimuleren:

Eiwitrijke maaltijd


In welke voedingsmiddelen zitten de bouwstoffen voor deze neurotransmitters:

Alles wat een hoog percentage aan eiwit bevat. Denk aan kip, eieren, broccoli, courgette, champignons, taugé, amandelen, etc.



Achethylcholine

Versterkt je intuitie, creativiteit en reactievermogen. Je kunt dingen beter onthouden en je sensitiviteit is meer in balans.


Wat merk je als je hier een tekort aan hebt:

Je kunt informatie niet meer zo snel verwerken en ook je geheugen lijkt minder goed. Je leervermogen gaat achteruit. Verminderde alertheid en creativiteit ervaren. Je lijkt trager van begrip

Sommige mensen worden minder geïnteresseerd in dingen. Ook je invoelend vermogen kan minder worden. Het is mogelijk dat je bewegingen onhandiger worden.

Snak jij erg naar vette voeding? Dit kan op een tekort van de neurotransmitter acetylcholine wijzen.


Wat kun je doen om deze neurotransmitters te stimuleren:

Voeding met choline (natuurlijk vetten); eieren, lever, soja, (orgaan)vlees.


In welke voedingsmiddelen zitten de bouwstoffen voor deze neurotransmitters:

Zuivel: Geiten- en schapenkaas

Plantaardig: Artisjok, avocado, bladgroenten, bonen en peulvruchten, champignons, haver, hennepzaden, noten, paardenbloem, pindakaas, sojabonen, tofu, volle granen, zaden (pompoenpitten, zonnebloempitten en sesamzaad)


Gaba (Gamma-Aminoboterzuur)

Ook wel bekend als de piekerknop. Speelt een grote rol bij prikkelverwerking. Angst en stress gevoeligheid. Orde en netheid.


Wat merk je als je hier een tekort aan hebt:

Slecht slapen, laag energieniveau, concentrateproblemen, besluiteloosheid.


Wat kun je doen om deze neurotransmitters te stimuleren:

GABA wordt in ons lichaam aangemaakt door knuffelen en huid-op-huid contact.


In welke voedingsmiddelen zitten de bouwstoffen voor deze neurotransmitters:

Voeding met glutamaat: Vette vis, broccoli, bananen, amandelen, walnoten, spinazie, volkoren producten, havermout.



Vooropgesteld dat ik geen arts ben, maar wel over de nodige medische kennis beschik wil ik benadrukken dat er altijd meer aspecten omtrent symptomen zijn. Dit is dan ook niet dé oplossing, maar kan zeker wel bijdragen!


Ervaar je (één van) bovenstaande klachten, dan loont het zeker om eens naar je voeding te kijken. Is jouw dagmenu afwisselend genoeg dat de genoemde voedingsmiddelen er in voorkomen? Knuffel jij wel genoeg?

Ik kijk graag met je mee! Heb je vragen? Neem gerust contact met me op.




132 views0 comments

Recent Posts

See All