Search
  • Suzanne Bruggeman

Heeft menstruatie invloed op je training?

Dames zullen dit allemaal herkennen. De maandelijkse menstruatie en sporten. Voor ons lady's blijft dit toch een dingetje.

Er zijn dames die er (gelukkig voor hen!!) weinig tot geen last van hebben, maar er zijn ook (veel) dames die wel last hebben van phpd tijdens de menstruatie.


Laten we beginnen om eerst een fabeltje uit de wereld te helpen: Lieve lady's... menstruatie is geen excuus om je voedingspatroon overhoop te gooien. Het is wetenschappelijk bewezen dat het energieverbruik tijdens het tweede gedeelte van de cyclus inderdaad toeneemt, maar dit is maar 90 – 280 kcal per dag. Vergelijk dit met 500 gram magere kwark of 1 gevulde koek (beide rond de 200 Kcal).


Heeft menstruatie dan invloed op sporten? Nee, menstruatie zelf heeft null invloed op je sporten. Wat wél invloed heeft zijn de bijwerken die wij als vrouwen ervaren tijdens de menstruatie; buikpijn, gevoelige eierstokken, lage rugpijn, hevig menstrueren.

Is dat een reden om gewoon door te knallen? Nee, zeker niet. Self care is in deze context absoluut het sleutelwoord. Je traint toch zeker ook anders (of misschien wel niet) als je algemeen last van iets lichamelijks hebt?


Terug naar de basis. Menstrueren is een natuurlijk vrouwelijk proces waarbij het aangemaakte slijmvlies in de baarmoeder weer afgebroken wordt, simpelweg omdat er geen bevruchting op de eicel heeft plaatsgevonden en deze dus ook geen warme deken nodig heeft om in te nestelen.

Het gezegde dat er meer bloed naar de baarmoeder gepompt zou worden is dus in feite onzin. Er veranderd niets in onze bloedtoevoer ten opzichte van andere dagen.



Laatst had ik hier met enkele leden van mijn dinsdag ochtend mommy club een leuke discussie over. Éen van hen stuurde me zelfs later nog een post van Instagram door van een dame die met name het energie stuk bespreekt. Het kan inderdaad voorkomen dat wij dames wat minder in onze energie gaan zitten, maar zoals je hierboven leest is dat ook omdat we iets meer verbruiken. Deze energie wordt dus wel verbruikt in het proces.

Moet je dit dan aanvullen met kwark of een gevulde koek? Of misschien wel beiden? Nee, moeten zeker niet, maar in het kader van self care mogen we best wel eens op een pijnlijke menstruatie dag onszelf verwennen met een warme kruik op de buik onder een dekentje met Netflix aan en een heerlijk kopje thee met een gevulde koek ;)

48 views0 comments

Recent Posts

See All