Search
  • Suzanne Bruggeman

Activity watch; leidraad of last?

Laatst zat ik samen met een collega ervaringen uit te wisselen en we kwamen op het onderwerp activity watches of stappentellers. In hoeverre is dat eigenlijk een aanvulling?


Natuurlijk is het leuk om te weten hoeveel stappen je op een dag maakt of hoeveel uur je per nacht slaapt. Wanneer je hartslag omhoog ging, hoeveel calorieën je hebt verbrand. Maar heb jij jezelf al betrapt dat je eigenlijk steeds meer wilt zien? Dat je er onbewust naar gaat leven?


Ik wel, helaas moet ik erbij zeggen. Onrustig worden als je niet aan je stappen komt. Wakker worden en je eigenlijk best uitgerust voelen en op je horloge zien dat je maar 5 uur slaap hebt gehad en daardoor gelijk moe wordt. Of die aantal verbrande calorieën die maar hoger moeten zijn dan een x getal.


Herken je dit?

Onbewust zijn we er veel meer mee bezig dan de bedoeling is. Zeker is het een aanvulling op je kennis en waar je lichaam op reageert, maar het beïnvloed ons ook zo.

En het ene merk is het andere ook niet. Dit kan onderling enorm afwijken.


Zelfs kun je er lakser door worden: “ach ik heb toch genoeg calorieën verbrand om dat stuk taart te eten” of “ik ben al aan mijn dagelijkse stappen dus sporten hoeft niet meer”.

Onderliggend blijven het keuzes die we maken, en die zijn nooit goed of fout. Maar als je dat stuk taart nu neemt omdat het in je balans past is beter voor hetgeen je voor werkt dan jezelf volproppen naar ratio calorieën je hebt verbrand in het afvallen. Zo werkt het namelijk niet helemaal.

Feit is dat om af te vallen je in een calorie tekort gaat eten. Maar dat creëer je niet door ze te verbranden, juist door ze minder te eten. Het sporten stimuleert alleen je verbranding (waardoor je vertering beter verloopt) en zorgt voor de opbouw van spieren en het strakker worden van het vel.


Zo hebben de krachttrainers onder ons ook vast wel gemerkt dat daarmee minder calorieën verbrand worden dan een half uurtje cardio. Dat heeft met je hartslag te maken. Maar cardio helpt je niet of nauwelijks aan spieropbouw. Spieren zijn wel het fundament voor een beter metabolisme (een betere verbranding). Het is dus heel afhankelijk van je sport hoeveel stappen of calorieën jouw activity watch aangeeft.

Het één is niet minder of slechter dan het ander. Het is de keuze die jij maakt waar je naar toe wilt trainen.


Heb ik een aantal tips voor je, om normaal met je activity watch om te gaan:

#1. Het is een leidraad, geen keiharde waarheid.

#2. Geloof niet alles wat het aangeeft. Als jij uitgerust wakker wordt heb je voldoende geslapen, ook al zegt je horloge van niet.

#3. Ga niet compenseren met eten omdat je “al zoveel” calorieën hebt verbrand.

#4. Het horloge gaat je niet strakker maken, functioneel bewegen wel. Dus ook al kom je aan je stappen, dan kan het best zijn dat je sport planning zeker nog nodig is voor jouw doelstelling.


Gebruik het dus als informatie dan kan het een waardevolle aanvulling zijn maar maak er geen bijbel van!


46 views0 comments

Recent Posts

See All