Search
  • Suzanne Bruggeman

1200 kcal


Laatst ving ik tijdens het trainen een gesprek op waarbij een dame vertelde dat haar dochter van 19 het in haar hoofd heeft vastgezet dat ze maar 1200 kcal per dag mag eten. Dikke paniek bij de moeder en helemaal omdat dochterlief niets van bezorgde moeder aanneemt.


Wat bleek; dochter was op een weegschaal in de sportschool gaan staan waarbij het kopje BMR (staat voor Basic Metabolic Rate) 1200 aangaf. Dit getal heeft zich vastgezet in het hoofd van de dochter. Maar wat dochter niet meer heeft gehoord is dat het hier om haar Basaal metabolisme gaat, oftewel verbranding in complete rust. Simpel uitgelegd; het aantal kcal wat je verbrand als je de hele dag in bed zou blijven liggen. (Het lage getal kom ik nog op).

Maar we liggen nagenoeg nooit hele dagen op bed (hoop ik!!); je staat op, poetst je tanden, stofzuigen, etc. Dus als jij een gewone dag hebt hoort je minimale kcal inname al hoger dan 1200 te zijn. Als kanttekening wil ik hierbij melden dat 1200 kcal voor een volwassen persoon echt veel te weinig is. Bij de dames is dit over het algemeen (dit geldt dus NIET voor een individueel persoon!!) vanaf 1500 kcal en bij de heren vanaf 2000 kcal.

Nu er een idee is wat basaal metabolisme inhoud kom ik graag even terug op de weegschaal of het apparaat wat dit getal aangeeft. Dit blijft een apparaat! Het lijkt heel leuk dat je doorgemeten wordt, maar in feite wordt op basis van je gewicht, leeftijd en lengte een formule toegepast waar een getal uit voortkomt. Dit is het getal wat door het apparaat wordt aangegeven. Er wordt helemaal niets aan je doorgemeten! Hecht hier dus nooit teveel waarde aan, want de werkelijkheid wijkt af. Staar je zeker nooit blind op getalletjes.

Wil exact weten wat je BMR is. Dan kan dit door middel van gespecialiseerde apparatuur bij erkende personen. Bijvoorbeeld een ademtest of een Dexascan.


Waarom ik dit belangrijk vind om te benoemen is omdat te weinig eten zoveel consequenties heeft. Je kunt eetbuien gaan ontwikkelen. Stress levels kunnen omhoog gaan met alle gevolgen van dien (verstoorde hormoonbalans, verlaagd immuunsysteem, etc). Lichaamsfuncties kunnen verstoord raken. Psychisch kan het enorm veel met je doen. En het ergste is natuurlijk de diverse eetstoornissen die het kunnen veroorzaken.


Wil je afvallen? Eet dan in een licht kcal tekort (eet ietsje minder dan je op een dag verbruikt) en doe dit liefst samen met iemand die er verstand van heeft (geen shakes of andere verstorende beloftes) en je kan helpen om een gezond voedingspatroon aan te houden waarin je ook je doelen kan behalen. Want geloof het of niet, dat kan echt! Nieuwsgierig hoe? Neem contact met me op.




12 views0 comments

Recent Posts

See All